Drepturile pacientului sunt reglementate de Legea nr. 46/2003 si Normele de Aplicare prin Ordinul
Ministerului Sanatatii Publice nr. 386/2004.
In sensul prezentei legi:
CAPITOLUL I
Art. 1
a) prin pacient se intelege persoana sanatoasa sau bolnava care utilizeaza serviciile de sanatate;
b) prin discriminare se intelege distinctia care se face intre persoane aflate in situatii similare pe baza
rasei, sexului, varstei, apartenentei etnice, originii nationale sau sociale, religiei, optiunilor politice sau
antipatiei personale;
c) prin ingrijiri de sanatate se intelege serviciile medicale, serviciile comunitare si serviciile conexe
actului medical;
d) prin interventie medicala se intelege orice examinare, tratament sau alt act medical in scop de
diagnostic preventiv, terapeutic ori de reabilitare;
e) prin ingrijiri terminale se intelege ingrijirile acordate unui pacient cu mijloacele de tratament
disponibile, atunci cand nu mai este posibila imbunatatirea prognozei fatale a starii de boala, precum si
ingrijirile acordate in apropierea decesului.
Art. 2. – Pacientii au dreptul la ingrijiri medicale de cea mai inalta calitate de care societatea dispune, in
conformitate cu resursele umane, financiare si materiale.
Art. 3. – Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.”
CAPITOLUL II – Dreptul pacientului la informatia medicala
Art. 4. – Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum si la
modul de a le utiliza.
Art. 5. – (1) Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identitatii si statutului profesional al
furnizorilor de servicii de sanatate.
(2) Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor si obiceiurilor pe care trebuie sa le
respecte pe durata spitalizarii.
Art. 6. – Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate, a interventiilor medicale
propuse, a riscurilor potentiale ale fiecarei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse,
inclusiv asupra neefectuarii tratamentului si nerespectarii recomandarilor medicale, precum si cu privire
ladate despre diagnostic si prognostic.
Art. 7. – Pacientul are dreptul de a decide daca mai doreste sa fie informat in cazul in care informatiile
prezentate de catre medic i-ar cauza suferinta.
Art. 8. – Informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea
terminologiei de specialitate; in cazul in care pacientul nu cunoaste limba romana, informatiile i se aduc
la cunostinta in limba materna ori in limba pe care o cunoaste sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de
comunicare.
Art. 9. – Pacientul are dreptul de a cere in mod expres sa nu fie informat si de a alege o alta persoana
care sa fie informata in locul sau.
Art. 10. – Rudele si prietenii pacientului pot fi informati despre evolutia investigatiilor, diagnostic si
tratament, cu acordul pacientului.
Art. 11. – Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
Art. 12. – Pacientul are dreptul sa solicite si sa primeasca, la externare, un rezumat scris al
investigatiilor, diagnosticului, tratamentului si ingrijirilor acordate pe perioada spitalizarii.
CAPITOLUL III – Consimtamantul pacientului privind interventia medicala
Art. 13. – Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumandu-si, in scris,
raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate
pacientului.
Art. 14. – Cand pacientul nu isi poate exprima vointa, dar este necesara o interventie medicala de
urgenta, personalul medical are dreptul sa deduca acordul pacientului dintr-o exprimare anterioara
a vointei acestuia.
Art. 15. – In cazul in care pacientul necesita o interventie medicala de urgenta, consimtamantul
reprezentantului legal nu mai este necesar.
Art. 16. – In cazul in care se cere consimtamantul reprezentantului legal, pacientul trebuie sa fie
implicat in procesul de luare a deciziei atat cat permite capacitatea lui de intelegere.
Art. 17. – (1) In cazul in care furnizorii de servicii medicale considera ca interventia este in interesul
pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa isi dea consimtamantul, decizia este declinata unei comisii
de arbitraj de specialitate.
(2) Comisia de arbitraj este constituita din 3 medici pentru pacientii internati in spitale si din 2 medici
pentru pacientii din ambulator.
Art. 18. – Consimtamantul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor
produselor biologice prelevate din corpul sau, in vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu
care acesta este de acord.
Art. 19. – Consimtamantul pacientului este obligatoriu in cazul participarii sale in invatamantul medical
clinic si la cercetarea stiintifica. Nu pot fi folosite pentru cercetare stiintifica persoanele care nu sunt
capabile sa isi exprime vointa, cu exceptia obtinerii consimtamantului de la reprezentantul legal si daca
cercetarea este facuta si in interesul pacientului.
Art. 20. – Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat intr-o unitate medicala fara consimtamantul sau, cu
exceptia cazurilor in care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului si evitarii suspectarii
unei culpe medicale.
CAPITOLUL IV – Dreptul la confidentialitatea informatiilor si viata privata a pacientului
Art. 21. – Toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul,
prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidentiale chiar si dupa decesul acestuia.
Art. 22. – Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate numai in cazul in care pacientul isi da
consimtamantul explicit sau daca legea o cere in mod expres.
Art. 23. – In cazul in care informatiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditati,
implicati in tratamentul pacientului, acordarea consimtamantului nu mai este obligatorie.
Art. 24. – Pacientul are acces la datele medicale personale.
Art. 25. – (1) Orice amestec in viata privata, familiala a pacientului este interzis, cu exceptia cazurilor in
care aceasta imixtiune influenteaza pozitiv diagnosticul, tratamentul ori ingrijirile acordate si numai cu
consimtamantul pacientului.
(2) Sunt considerate exceptii cazurile in care pacientul reprezinta pericol pentru sine sau pentru
sanatatea publica.
CAPITOLUL V – Drepturile pacientului in domeniul reproducerii
Art. 26. – Dreptul femeii la viata prevaleaza in cazul in care sarcina reprezinta un factor de risc major si
imediat pentru viata mamei.
Art. 27. – Pacientul are dreptul la informatii, educatie si servicii necesare dezvoltarii unei vieti sexuale
normale si sanatatii reproducerii, fara nici o discriminare.
Art. 28. – (1) Dreptul femeii de a hotari daca sa aiba sau nu copii este garantat, cu exceptia cazului
prevazut la art. 26.
(2) Pacientul, prin serviciile de sanatate, are dreptul sa aleaga cele mai sigure metode privind sanatatea
reproducerii.
(3) Orice pacient are dreptul la metode de planificare familiala eficiente si lipsite de riscuri.
CAPITOLUL VI – Drepturile pacientului la tratament si ingrijiri medicale
Art. 29. – (1) In cazul in care furnizorii sunt obligati sa recurga la selectarea pacientilor pentru anumite
tipuri de tratament care sunt disponibile in numar limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor
medicale.
(2) Criteriile medicale privind selectarea pacientilor pentru anumite tipuri de tratament se elaboreaza de
catre Ministerul Sanatatii si Familiei in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi si se aduc la cunostinta publicului.
Art. 30. – (1) Interventiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai daca exista conditiile de
dotare necesare si personal acreditat.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) cazurile de urgenta aparute in situatii extreme.
Art. 31. – Pacientul are dreptul la ingrijiri terminale pentru a putea muri in demnitate.
Art. 32. – Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material si de
sfaturi pe tot parcursul ingrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, in masura posibilitatilor, mediul
de ingrijire si tratament va fi creat cat mai aproape de cel familial.
Art. 33. – Pacientul internat are dreptul si la servicii medicale acordate de catre un medic acreditat din
afara spitalului.
Art. 34. – (1) Personalul medical sau nemedical din unitatile sanitare nu are dreptul sa supuna pacientul
nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa il recompenseze altfel decat
prevadreglementarile de plata legale din cadrul unitatii respective.
(2) Pacientul poate oferi angajatilor sau unitatii unde a fost ingrijit plati suplimentare sau donatii, cu
respectarea legii.
Art. 35. – (1) Pacientul are dreptul la ingrijiri medicale continue pana la ameliorarea starii sale de
sanatate sau pana la vindecare.
(2) Continuitatea ingrijirilor se asigura prin colaborarea si parteneriatul dintre diferitele unitati medicale
publice si nepublice, spitalicesti si ambulatorii, de specialitate sau de medicina generala, oferite de
medici, cadre medii sau de alt personal calificat. Dupa externare pacientii au dreptul la serviciile
comunitare disponibile.
Art. 36. – Pacientul are dreptul sa beneficieze de asistenta medicala de urgenta, de asistenta
stomatologica de urgenta si de servicii farmaceutice, in program continuu.
OBLIGATIILE PACIENTILOR INTERNATI
1) Sa prezinte la Recepția clinicii Cartea de identitate/ Buletinul, precum si documentele justificative
care sa ateste calitatea de asigurat;
2) Sa respecte programul clinicii;
3) Sa respecte ordinea interioara din clinică, liniștea si curățenia;
4) Sa respecte intimitatea, convingerile și confidențialitatea celorlalți pacienti;
5) Sa manifeste grija fata de bunurile din dotarea clinicii, iar in cazul in care din vina sa a deteriorat
aceste bunuri sa achite contravaloarea lor, in caz contrar se supune regulilor de drept civil;
6) Sa manifeste o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
5) Sa respecte regulile de igiena personala si colective;
6) Sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
7) Sa respecte regimul alimentar indicat de medic;
8) Sa poarte echipament de interior si sa nu paraseasca incinta clinicii in acest echipament;
9) Sa nu consume si sa nu introduca in clinică bauturi alcoolice;
10) Sa respecte masurile de prevenire si combatere a bolilor cu transmitere;
12) Sa respecte programul de vizita afișat, pentru a nu perturba activitatea medicala;
13) Sa nu fumeze in clinică;
14) Sa nu intre fără permisiunea personalului în zonele cu acces interzis/restricționat.
VĂ MULȚUMIM PENTRU ÎNȚELEGERE!
Internarea si externarea din clinica Quality Medical Vision sunt procese reglementate, având ca scop principal siguranța pacienților.
Pentru confortul dumneavoastră, vă rugam sa respectați data si ora stabilite în cadrul programării.
Actele necesare pentru internare
In vederea internării sunt necesare următoarele documente:
- Act de identitate
- Programare făcută on-line.
După completarea dosarului medical si înregistrarea datelor, veți fi condus către salonul corespunzător, in rezerva care vă este destinată.
Externarea din clinică
Durata internării în Clinica Quality Medical Vision este de maxim 12 ore (spitalizare de zi).
În momentul internării, medicul vă va spune cu aproximație cât va dura internarea dumneavoastră, în funcție de intervențiile pentru care ați venit.
În momentul externării, veți primi documentele care includ informații legate de serviciile medicale primite în clinică:
- Diagnosticul
- Rezultatele investigațiilor/intervențiilor efectuate
- Tratamentul administrat
- Indicațiile medicale privind tratamentul, dieta sau stilul de viată pentru perioada următoare
- Recomandări privind îngrijiri medicale ulterioare sau programare pentru control
- După verificarea in sistem a serviciilor efectuate, vi se va comunica suma de plată
Pacientii externati vor primi:
- Bilet de externare/Scrisoare medicală
- Recomandare de tratament – tratamentul ulterior este coordonat de medicul curant si medicul din clinică, ceea ce asigura permanenta comunicare intre medicul trimițător si cel primitor
- Rețetă medicală – acolo unde este cazul
- Concediu medical, in cazul in care aveți nevoie de mai multe zile de recuperare la domiciliu
- Decontul cheltuielilor (factura detaliată pentru serviciile medicale primite).
Plata pentru serviciile medicale furnizate se face la recepție prin următoarele modalități:
- Numerar (pentru sume care nu depășesc 10.000 lei)
- Card bancar
Informații pentru vizitatori
Programul de vizite in Clinica Quality Medical Vision:
- Luni – Vineri in intervalul 12:00 – 14:00
In afara programului de vizite, accesul oricărei persoane in incinta clinicii este INTERZIS.
Se va permite accesul unui singur vizitator pentru un pacient internat.
Durata vizitei unui aparținător nu poate depăși 20 minute. In sectia de ATI/SPA, durata permisă pentru vizita este de 15 min.
De asemenea, in sectiile sau compartimentele in care se afla internate persoane aflate la risc pentru dezvoltarea unor forme severe de boala, programul de vizita poate fi suspendat! Acest lucru se poate intampla si in anumite situatii epidemiologice in care se vor impune norme suplimentare.
- Din motive de securitate, vizitatorii sunt rugați sa se prezinte la recepție pentru înregistrare. Vizitatorii vor primi informații privind numărul rezervei in care se afla pacientul căutat, după primirea acceptului pacientului. Daca nu doriți sa primiți vizite, vă rugam sa informași echipa medicală si recepția.
- Vizitatorii sunt rugați sa își închidă telefoanele mobile pe toata durata vizitei
- Din motive de igiena, vizitatorii sunt rugați sa nu se așeze pe patul pacientului
- Pentru a păstra intimitatea pacientului, vizitatorii vor fi rugați sa părăsească rezerva in timpul consultului medical sau in timpul vizitei asistentei medicale.
- In cazul minorilor, unul dintre părinți poate rămâne cu copilul pe parcursul spitalizării
- Din motive medicale, medicul poate restricționa sau reduce frecventa vizitelor la anumiți pacienți.
DESCHIDE chestionar